Nařízení SOLAS a možnosti řešení
Byli jste informováni o novém nařízení SOLAS (Safety Of Life At Sea)?
Jedná se o nové rozšíření povinných kroků, které jsou platné pro každého zasilatele v námořní přepravě. To pro Vás znamená nutnost zboží před odesláním zvážit a následně ověřenou hmotnost kontejneru (VGM) předat rejdaři ještě před naloděním zboží na palubu v jím stanoveném termínu. Samotné nařízení má za cíl zvýšit bezpečnost v námořní přepravě a předejít tak komplikacím a nehodám, které jsou způsobeny právě špatně nahlášenou hmotností kontejnerů a jejich následným uskladněním.
Důležité body týkající se nařízení SOLAS:
- Vchází v platnost 1. 7. 2016
- Je vyžadováno certifikované vybavení pro vážení a písemný výstup z vážení – pokud nebude kontejner zvážen odpovídajícím způsobem, nebude naloděn
- Odpovědným subjektem je odesílatel, respektive firma, která kontejner nakládá
- Údaje na VDD (vývozní doprovodný doklad) nejsou postačujícími údaji, je potřeba poskytnout VGM
- Stejné podmínky platí i pro LCL zásilky
Do systému se budou zanášet následující záležitosti:
- Číslo kontejneru
- Hodnota VGM
- Jméno odesílatele
Možnosti, které jsou v rámci mezinárodní dohody uznávány:
- Metoda 1 – zvážení celého zaplombovaného kontejneru na certifikované váze
- Metoda 2 – vážení jednotlivého obsahu kontejneru a následné přičtení táry kontejneru. (Tato varianta je však logisticky i časově náročná)
Jak Vám můžeme pomoci se současnou situací?
Řešení situace na základě Metody 1:
- Váha TREFA – železobetonová prefabrikovaná mostní váha, která slouží pro vážení kamionů, které jsou určeny k nalodění. Umožňuje vážení až do hmotnosti 60 000 kg a rozměry váhy jsou obvykle 18x3 m.
- Váha TOSTA – ocelová nadúrovňová mostní váha, která je zajímavá především svojí jednoduchou montáží a vynikající mobilitou. Opět je zde možnost vážení až do 60 000 kg.
- Váha TENA – železobetonová nadúrovňová mostní váha, která je kompromisem mezi zapuštěnou a nadúrodou váhou, přičemž její hlavní předností je snadná udržovatelnost
Všechna tato řešení můžete nalézt na zde.
Řešení situace na základě Metody 2:
- Plošinová váha – vážení menších zásilek a jednotlivých balících kusů, včetně materiálu na obaly a ochranu převážené zásilky. Tato váha má samozřejmě nižší hranici maximální váživosti (cca 300kg – 6000 kg).
- Můstkové váhy – stejně tak jako u plošinových vah je zde problémem nutnost vážit jednotlivé části zásilky samostatně a váživost je pouze na velmi malé hmotnosti (cca do 300 kg).
Informace k vahám pro metodu 2 najdte zde.
Dne 1.7.2016 zpracoval Ing. Vít Lövy